top of page
חיפוש
  • 1

כוחו של סיפור

ייחודו של המשחק הוא בכך שהוא מבוסס על סיפורים, לא סתם סיפורים עם התחלה אמצע וסוף, אלא סיפורים קצרים שמכילים מתח קצר ובסופם פאנץ' שהוא גם מוסר השכל. קריאת סיפור בעל אופי כזה גורמת לקורא לתת להם את מלא תשומת הלב ואז גם כמו שאומרים: "להפיל לו אסימון".


מסתבר שלסיפורים יש את הכוח לרתק ולרגש אותנו יותר מכל צורה אחרת של תקשורת, חוקרים מצאו שתוכן או מסר שמועבר על ידי סיפור עובר בצורה הטובה ביותר, המרגשת והזכירה ביותר. כדי שנבין משהו, נקשיב לו, נזכור אותו ונכיל אותו המוח שלנו שם אותו בתבנית של סיפור, אם יתנו לנו סתם רשימת מילים, בלי קשר ביניהן, או תוכן בצורה של הרצאה, המוח לא יזכור כמעט אף אחת אבל אם הן יהיו בתוך הקשר של סיפור, המוח שלנו יזכור כמעט את כולן.

תרגיל לדוגמא: קראו את המילים פעם אחת ונסו לראות כמה מילים אתם זוכרים -

זרעים פורח חלזונות

שמש שורשים נובט

טל ציפור גבעול

קרקע אדמה

שינוי ערוגה


ועכשיו בואו נבדוק איך הזיכרון שלנו לאותן מילים כשהן בתוך סיפור: שני זרעים


שני זרעים שכבו באביב זה לצד זה בערוגה הדשנה. אחד הזרעים השתוקק לגדול ולצמוח. מחשבות עברו והתרוצצו במוחו והוא ראה בעיני רוחו כיצד הוא נובט, בוקע מבעד לאדמה, שולח את גבעולו מעלה אל השמש החמה, עולה, פורח, שותה מאגלי הטל שנערמים עליו בלילות, מצמיח עוד ועוד גבעולים ועלים, משתרע על פני הקרקע שמעליו ומחבק את האדמה. וכך החל הזרע לנבוט ולגדול בערוגתו.

הזרע השני חשש להתחיל את תהליך הבקיעה: "אם אתחיל לשלוח שורשים אל האדמה וגבעולי יתחיל לצמוח, אירטב מאגלי הטל, עלעלַי יירמסו על ידי הציפורים והחלזונות, פרפרים יכרסמו אותם, וכשיהיו לי פרחים, יקטפו אותם וישימו אותם באגרטל. אשב לי פה בתוך האדמה, ואתחיל להצמיח שורשים רק כשארגיש בטוח יותר."

והוא המתין…

ציפור שנחתה בגינה ניקרה את האדמה במקורה, מצאה את הזרע שהמתין, ואכלה אותו.


נסו עכשיו לזכור את המילים...


למה זה קורה?

הנה שלוש סיבות מדעיות למה אנחנו אוהבים ונקשרים לסיפורים:


1. קשר רגשי: כאשר אנו שומעים סיפור טוב, המוח שלנו מגיב כאילו אנו חווים את אירועי הסיפור בעצמנו, מה שמוביל לקשר רגשי גדול יותר עם הדמויות והסיפור.


2. אמפתיה מוגברת: מחקר של אוניברסיטת קליפורניה, מצא שכאשר אנו שומעים סיפורים, יש סיכוי גבוה יותר שנשים את עצמנו בנעלי הדמויות ונחווה את הרגשות שלהן, מה שמוביל לתחושת אמפתיה מוגברת.


3. זיכרון משופר: מחקר של אוניברסיטת נוטרדאם מצא שקל יותר לזכור סיפורים מאשר עובדות או סטטיסטיקה, מה שהופך אותם לכלי רב עוצמה ללמידה ושימור מידע.


הקטע הבא מסביר את הדברים בצורה מעוררת התפעלות. כדאי לראות:



לסיכום: המשחק מקבל תגובות מדהימות מכיוון שהסיפור פותח את הנפש ונותן לנו הצצה שקשה מאד לקבל בדרך אחרת.





4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page